Club Naturalis Yoga

"Dezvoltare personală și practică exerciții Hatha Yoga”

ȘEDINȚA 6 – Despre respirație

 

Imagini pentru respiratie

Sănătatea fizică și emoțională este direct legată de fluxul ritmic al respirației. Respirația unei persoane supărate este rapidă și superficială, și este localizată în zona pieptului și capului. Respirația unei persoane relaxate coboară în zona abdominală. Din acest motiv, este foarte important să rămânem calmi, impasibili și să respirăm preponderent abdominal.

Gândurile și dialogul interior sunt direct legate de respirație. Ori de câte ori avem un gând, energia noastră se mișcă în direcția acelui gând, iar respirația se modifică. În acest fel, dialogul interior se intensifică în avalanșă, ducând la obsesie. Respirația devine rapidă și agitată, investindu-ne în acest fel energia în absurdități, epuizându-ne.

Din punctul de vedere al energiei, corpul uman este divizat în trei magazii principale de energie: abdomenul din zona de sub ombilic, pieptul și capul. Cu cât mintea și corpul sunt mai relaxate, cu atât mai mult aer poate fi inhalat în fiecare dintre aceste trei diviziuni. Studiile au demonstrat că sugarii pot inspira o cantitate imensă de aer raportată la dimensiunea lor, datorită faptului că respiră preponderent abdominal. Pe măsură ce îmbătrânim ne contractăm, în special în zona plămânilor și inspirăm tot mai puțin aer. Înțelegând toate acestea și din moment ce emoțiile sunt legate de respirație, ne putem calma interior regularizându-ne respirația. Este necesar să ne antrenăm să absorbim mai mult aer și implicit mai multă energie (prana), prelungind în mod deliberat fiecare respirație.

Respirația yoghină completă vorbește despre trei feluri de respirații: respirația abdominală, respirația toracică și respirația claviculară. Pentru a o exersa și a deveni conștienți de aceste trei moduri de a respira, yoghinii încep să practice prima dată întinși pe podea. Cu palma dreaptă așezată pe abdomen și palma stângă plasată pe piept, ei inspiră profund prima dată abdominal sesizând mai întâi umflarea abdomenului, apoi direcționează aerul în sus sesizând umflarea toracelui, iar în final ridicarea în sus a claviculei, moment care coincide cu pătrunderea aerului în partea cea mai de sus a plămânilor. Respirația yoghină completă este premergătoare exercițiilor de pranayama, fiind practicată în stadiul avansat șezând în diverse posturi sau asanas.

O revelație aparținând altor culturi străvechi, ne oferă o imagine importantă în ceea ce privește construcția dublului fluidic. Dublul este împărțit într-o secțiune superioară și una inferioară. Aceste secțiuni corespund în corpul fizic zonei de deasupra ombilicului cuprinzând zona toracelui și a capului, și zona de sub ombilic. În aceste secțiuni circulă două curente diferite de energie. În zona inferioară, a abdomenului circulă energia originară căpătată de când eram în pântecul mamei. În zona superioară, toracică, circulă energia gândului și intră în noi la naștere, o dată cu prima inspirație. Cu înaintarea în vârstă și acumularea de experiență, energia gândului se dezvoltă și se ridică în zona din piept și cap, în timp ce energia originară se lasă în zona organelor genitale. De obicei, în cursul vieții, aceste două energii se separă în dublul nostru, cauzând slăbiciunea și dezechilibrul corpului fizic.

Datorită faptului că prin intermediul respirației și al intenției, ne putem dirija energiile din dublul fluidic, felul în care respirăm are o importanță crucială. Energia originară de când eram în pântecul mamei este o energie benefică, hrănitoare și regenerantă.

Vechii înțelepți vorbesc despre un cordon energetic aparținând dublului și care în corpul fizic este amplasat în zona de sub ombilic, adică în zona unde circulă energia originară căpătată de când eram în pântecul mamei. Acest cordon energetic este cel care menține legate laolaltă corpul fizic și dublul.

Datorită faptului că omul obișnuit zbuciumat de emoții interioare respiră haotic, zona de sub ombilic este mult slăbită, iar cordonul energetic ajunge de dimensiuni foarte reduse. În momentul în care dimensiunea cordonului se reduce foarte mult, corpul fizic se îmbolnăvește. Dacă vă gândiți la faptul că acest cordon este receptaculul energiei noastre de bază, vitale, veți înțelege de ce slăbirea, inconsistența sau diminuarea lui duc la îmbolnăvirea și chiar moartea persoanei. O persoană având cordonul extrem de redus este aproape de moartea sa. Din acest motiv, orice pierdere de energie contează.

Utilizând respirația prin zona de sub ombilic ne vom angrena întări centrarea în această zonă, vom întări legătura de viață dintre dublul fluidic și corpul fizic.

Respirația prin zona de sub ombilic conduce la: 1) întărirea vitalității, 2) consolidarea unității interioare și 3) eliminarea din corp a energiilor și emoțiilor negative.

1)           Întărirea vitalității este determinată de acumularea de prana direct prin zona de sub ombilic, întărind astfel cordonul energetic, consolidându-l și mărindu-i dimensiunea. Acest lucru este posibil datorită faptului că respirăm prin zona unde circulă energia originară căpătată de când eram în pântecul mamei. Semnele exterioare care anunță acumularea în corp a energiei vitale, sunt date de diminuarea sensibilității la boli, îmbunătățirea circulației periferice (încălzirea mâinilor și picioarelor), stare de bunădispoziție și bunăstare generală.

2)           Consolidarea unității interioare este un element extrem de important. Felul haotic în care ne trăim viața și în care respirăm, ne determină împrăștierea. Împrăștierea înseamnă pierderea energiei, boală și slăbirea unității interioare. A avea unitate interioară înseamnă a fi centrat în esența lăuntrică, în tăcerea interioară. În perioada în care am fost mici am avut unitate interioară și eram capabili să ne centrăm în esența lăuntrică, dar nu eram capabili să funcționăm și să interacționăm cu această lume. Pe măsură ce ne-am maturizat, am învățat să interacționăm cu această lume de la părinți, de la societate, în același mod haotic ce se perpetuează de generații, renunțând gradat la unitatea interioară în favoarea felului în care am fost învățați să fim. Acest lucru a determinat împrăștierea unității noastre interioare, spargerea ei în mii de bucăți, slăbirea persoanei și obișnuința cu o stare de a trăi viața aleator. Respirația prin zona de sub ombilic va duce la centrarea în esența lăuntrică și gradat la refacerea unității interioare. Sentimentul pe care îl vom simți după ce vom respira o perioadă de timp astfel, va fi de siguranță și încredere în sine, consistență ca prezență fizică, liniște interioară, privirea va fi mai intensă, mintea mai liniștită. Vom face acțiuni mai determinate și vom avea tendința să apărăm acest bun acumulat.

3)    Eliminarea din corp a energiilor și emoțiilor negative este un aspect deosebit de important pe care omul cotidian nu pune preț deloc. Felul în care funcționează este acumulator de energii și emoții negative. Acumularea lor în corp este cunoscută în termenii zilelor noastre drept stres. Stresul este de fapt un rezultat final al acumulării și sedimentării îndelungate a energiilor și emoțiilor negative. În mod natural, ființa noastră este dotată cu capacitatea de a elimina energiile și emoțiile negative. Nu am fost crescuți și educați despre acest lucru, iar din acest motiv, incluzând și alegerea personală, acumulăm energii și emoții negative până la refuz, până ne îmbolnăvim.

În corp există canale energetice care au rolul de a elimina energiile reziduale. Datorită intenselor emoții negative pe care le manifestăm, aceste canale energetice se obturează, ceea ce conduce evident la imposibilitatea eliminării nu numai a energiilor negative, dar și a emoțiilor negative. Acumularea în organism a emoțiilor negative conduce la stare de tensiune interioară, surescitare, lipsă de apărare, vulnerabilitate.

Sentimentul care semnalează capacitate îmbunătățită de eliminare a energiilor și emoțiilor negative din corp, este bunăstarea fizică și psihică.

Respirând preponderent prin cordonul energetic de sub ombilic, vom avea parte de acumularea celor trei efecte, plasându-ne într-o atitudine de echilibru cu mediul exterior, într-o stare echidistantă. Vom fi capabili să ne păstrăm o perioadă tot mai mare de timp starea de calm, de tăcere interioară (deoarece ne întoarce privirea spre interior), apărându-ne astfel de agresiunile exterioare care ne-ar putea duce la pierdere de energie.

 

Autor: Naturalis Yoga

 

TEHNICA RESPIRAȚIEI PRIN ZONA DE SUB OMBILIC

1)    În faza de început ne întindem pe sol, pe o pătură moale, cu fața în sus. Vom ține picioarele ușor depărtate, fară să se atingă, iar brațele cu palmele orientate în sus și ușor depărtate de corp.

2)    Închidem ochii și ne relaxăm cât mai bine. Respirația trebuie să fie liniștită, de voie.

3)    Plasăm palma dreaptă pe burtă, pe zona de sub ombilic.

4)    Realizăm respirația yoghină completă, respirând abdominal, toracic și clavicular.

5)    Având palma plasată în zona de sub ombilic, vom intenționa să respirăm prin această zonă astfel încât să simțim că o angrenăm intens în respirație. Acest lucru va implica inspirarea energiei pranice prin cordonul energetic, lăsând aerul să circule prin corp. Vom lăsa aerul să umple pe rând, stomacul, toracele și zona claviculară. În momentul în care zona claviculară se ridică în sus este indiciul că aerul a pătruns în plămâni până în partea cea mai de sus.

6)    Inspirăm profund abdominal (umflând zona de sub ombilic), toracic și clavicular lăsându-ne invadați de prana vitalizantă până în partea cea mai de sus a plămânilor.

7)    Vom expira apoi în ordine inversă, relaxând zona claviculară, apoi toracică și la urmă zona abdominală. și intenționând elimnarea energiilor și emoțiilor negative din întregul corp, o dată cu eliminarea aerului.

8)    Vom repeta exercițiul de câte ori dorim, căutând să prelungim gradat inspirațiile astfel încât să absorbim o cantitate cât mai mare de aer în corp numai prin zona de sub ombilic.  Ne vom menține permanent agățată atenția de cordon, atât în timpul inspirului cât și a expirului.

Aplicabilitatea practică respirației, se referă la modul în care ne putem gestiona emoțiile. Practicând acestă respirație chiar și în timpul zilei, la jobb sau pe stradă, vom reuși să o adaptăm la orice moment al zilei, astfel încât vom reuși să prelungim centrarea în starea de echilibru și tăcere interioară. Agățați cu atenția pe respirația din zona de sub ombilic, indiferent de felul în care ne vor lovi furtunile sau agresiunile exterioare, vom avea un punct de sprijin și echilibru care va deveni tot mai puternic. Vom avea posibilitatea să ne sesizăm reacția comportamentală și modificările interioare, vom avea posibilitatea să sesizăm momentul în care energia urcă în zona toracelui și a capului. Intervenind prin a respira controlat, energiile vor coborâ în zona de sub ombilic, tensiunea interioară va fi eliminată, agitația și gândurile de asemenea. Acest lucru coincide cu restabilirea echilibrului interior.

vizitatori:
Hit Counter provided by orange county divorce attorney

Designed by adaweb